Mentorointi

Oletko aloittanut uudessa työtehtävässä opettajana tai esihenkilönä? 

Toimitko opettajan tai rehtorin sijaisena opetusalalla? 

Kaipaatko tukea ja apua tehtävän vaatiman uuden ajattelun ja uusien toimintatapojen oppimisessa?

Mentorointi voi olla juuri sinulle toimiva menetelmä työsi tueksi.

Mitä mentorointi on?

Mentorointi on tavoitteellinen, vuorovaikutteinen prosessi, joka tähtää aktorin eli mentoroitavan ammatilliseen kehittymiseen. Mentori on alan kokeneempi asiantuntija, joka jakaa uralla kertynyttä osaamista ja hiljainen tietoa mentoroitavalleen. Oppimisen prosessi on kuitenkin kahdensuuntainen: myös mentori oppii aktoriltaan.

Mentoroitava asettaa prosessilleen tavoitteet, joita voivat olla esim.

  • uuden työtehtävän oppiminen 
  • työn vaatiman ajattelun ja työtapojen oppiminen
  • omien vahvuuksien ja voimavarojen löytäminen ja hyödyntäminen
  • urasuunnitelmien kirkastuminen


Mentorointiprosessi on avoin, luottamuksellinen ja molemminpuolisesti arvostava. Osapuolia sitoo vaitiolovelvollisuus.


Katja mentorina

Mentorina otteeni on coachaava ja valmentava. Vaikka mentori voi ja saa neuvoa mentoroitavaansa, pyrin lähestymään pohdinnan alla olevaa aihetta aina kysymysten kautta ja asiakkaan omaa ajattelua herättävästi.

Mentoroin eri alojen esihenkilöitä ja opetus-, kasvatus- ja koulutusalan työntekijöitä, erityisesti rehtoreita ja opettajia. Myös sijaisena työskentelevät ja esihenkilöuraansa juuri aloittavat asiakkaat ovat lähellä sydäntäni.

Minulla on 35 vuoden kokemus opettamisesta ja kouluttamisesta. Olen toiminut sekä tuntiopettajana että opettajaviranhaltijana ja opettanut eri ikäryhmiä vauvasta vaariin ja yksilöstä suuriin ryhmiin.

Työskentelin 13 vuotta musiikkiopiston rehtorina. Osaamista on kertynyt myös mm. koulutussuunnittelusta ja opetussuunnitelmatyöstä sekä erilaisista yhteistyö- ja kehittämisprosesseista.

Voisinko olla juuri Sinulle sopiva mentori ja ammatillinen auttaja?

Varaa tutustuminen ja jutellaan luottamuksellisesti tilanteestasi! 

Tapaaminen ei sido mihinkään, mutta antaa meille mahdollisuuden
tarkastella sopivuuttamme keskinäiseen yhteistyöhön.